حسین ناصری

صاحب برند و کارآفرین

مالک برند کافه مترو

دارای مدرک MBA

دارای مدرک بین المللی باریستایی

حسین ناصری
حسین ناصری
حسین ناصری
حسین ناصری

صاحب برند و کارآفرین

مالک برند کافه مترو

دارای مدرک MBA

دارای مدرک بین المللی باریستایی

نوشته های بلاگ

بررسی انواع قهوه ساز خانگی

بررسی انواع قهوه ساز خانگی

قهوه پر طرفدارترین نوشیدنی جهان است. افراد زیادی در جهان روزانه چندین فنجان از انواع قهوه را می نوشند. همه دوست دارند تا در خانه نیز بتوانند قهوه را به کیفیت قهوه های تولید شده با دستگاه های قهوه ساز صنعتی در کافی شاپ ها تهیه کنند. قهوه ساز ها مدل های بسیار متنوعی دارند. برخی از این دستگاه ها مناسب استفاده صنعتی هستند.

از همین رو خرید این دستگاه های قهوه ساز که بسیار گران هم هستند، برای استفاده خانگی مناسب نیست. از همین رو در این مقاله قصد داریم به معرفی انواع دستگاه قهوه ساز خانگی بپردازیم. همچنین این موضوع را بررسی خواهیم کرد که هر کدام از این دستگاه ها برای تهیه چه نوع قهوه ای مناسب هستند. همچنین می توانید جهت مشاوره خرید انواع دستگاه تهیه قهوه از طریق فرم تماس های سایت درخواست مشاوره ثبت کنید. 

خرید انواع دستگاه قهوه ساز

اولین نکته ای که پیش از خرید دستگاه قهوه ساز باید به آن توجه کنید، نوع قهوه ای است که دوست دارید میل کنید. هر کدام از انواع قهوه، مانند قهوه ترک، قهوه فرانسه، قهوه اسپرسو و… با یک نوع دستگاه تولید می شوند. در واقع برای آنکه کیفیت بالاتری از نوشیدنی را به دست بیاورید باید هر نوع از قهوه را با وسیله اختصاصی خودش تهیه کنید. دستگاه های تولید قهوه به دو نوع برقی و دستی در بازار موجود هستند.

همچنین در نظر داشته باشید که دانه قهوه و نوع آسیاب آن نیز در خروجی قهوه شما بسیار مهم است. به عنوان مثال اگر دانه آسیاب شده قهوه مناسب قهوه ترک را با دستگاه قهوه ساز مخصوص قهوه فیلتری (قهوه فرانسه) استفاده کنید، خروجی نهایی عطر و طعم لازم را ندارد. در ادامه به بررسی این موضوع می پردازیم که هر قهوه را با کدام دستگاه بهتر است عمل بیاورید.

دستگاه قهوه ساز فیلتری

این دستگاه ها را می توان رایج ترین نوع قهوه ساز موجود در بازار برشمرد. عموما از این نوع قهوه ساز برای تهیه قهوه فرانسه استفاده می شود. این دستگاه ها شامل سه بخش اصلی هستند: مخزن آب، مخزن قرار گیری پودر قهوه و قوری شیشه ای (یا سرامیکی) که قهوه آماده شده به درون آن میریزد. برای پر کردن مخزن آب بهتر است از آب جوشیده سرد شده و یا آب معدنی استفاده کرد تا رسوب نبندد.

روش کار این دستگاه ها به این صورت است که باید دانه های آسیاب شده مناسب قهوه فرانسه را در فیلتر مخصوص ریخت و سپس فیلتر را در مخزن قیف مانند دستگاه قرار داد. پس از روشن کردن دستگاه قهوه ساز، آب سرد موجود در مخزن را به دمای جوش رسانده و از درون قیف رد می کند. این مخلوط چکه چکه از بین فیلتر عبور کرده و به درون قوری مخصوص میریزد.

برخی از مدل های این قهوه ساز ها دارای صفحه گرم نگهدارنده نیز هستند که قهوه آماده شده در قوری را برای تایم مشخصی گرم نگه دارند. این عمل باعث می شود تا قهوه شما طعم بهتری نیز پیدا کند. به این مدل از قهوه ساز ها حرارتی نیز می گویند.

دستگاه قهوه ساز فیلتری
دستگاه قهوه ساز فیلتری

دستگاه اسپرسو ساز برقی

همانطور که از اسم این نوع قهوه ساز مشخص است، برای تهیه قهوه اسپرسو مورد استفاده قرار می گیرند. اسپرسو نوعی از قهوه است که در آن کنسانتره قهوه سیاه را با آب داغ و تخت فشار بالا عمل آوری می کنند. دستگاه های اسپرسو ساز خانگی، دارای یک مخزن آب و یک مخزن مخصوص قهوه به نام پرتافیلتر هستند. برخی از انواع اسپرسو ساز نیز دارای یک لوله بخار آب هستند که با کمک آن می توان فوم شیر برای تزئین نوشیدنی تهیه کرد.

برای تهیه اسپرسو باید قهوه را در پرتافیلتر ریخته و سطح آن را با وسیله مخصوص به نام تمپر صاف و فشرده کرد. پس از روشن کردن دستگاه، آب به نقطه جوش می رسد و بخار آب با فشار بسیار بالا از بین دانه های قهوه موجود در پرتافیلتر عبور می کند. سپس قهوه شما  به درون لیوانی که از قبل در دستگاه قرار داده اید خواهد ریخت.

از مزایای دستگاه اسپرسو ساز خانگی می توان به این مورد اشاره کرد که اکثر انواع قهوه مانند لاته، آمریکانو، موکا و… همگی بر پایه اسپرسو ساخته می شوند. بنابراین با خرید این قهوه ساز به راحتی می توانید انواع مختلفی از نوشیدنی قهوه را در خانه تهیه کنید. همچنین مصرف اسپرسو در ابتدای روز انرژی بیشتری برای فعالیت های روزانه به شما می دهد. از معایب آن نیز می توان به قیمت بالاتر، نیاز به تعمیر و نگهداری اصولی و سختی نسبی کار با آن اشاره کرد.

دستگاه اسپرسو ساز برقی
دستگاه اسپرسو ساز برقی

قهوه ساز کپسولی

یکی دیگر از انواع قهوه ساز برقی قهوه ساز های کپسولی هستند. این دستگاه ها عملکردی نسبتا مشابه قهوه ساز های چکه ای دارند. با این تفاوت که در این مدل شما نیازی به پر کردن محفظه قهوه ندارید. برای تهیه قهوه با استفاده از قهوه سازهای کپسولی، باید کپسول های مخصوص دستگاه را از فروشگاه های قهوه فروشی خریداری کنید. این کپسول ها انواع مدل و طعم قهوه را ارائه کرده اند و یک انتخاب خوب برای افرادی هستند که زمان کافی برای تهیه قهوه را ندارند.

پس از قرار دادن کپسول ها در محل مخصوص، دستگاه آب را به نقطه جوش رسانده و با محتویات کپسول مخلوط میکند. در نهایت نیز قهوه شما آماده شده و درون لیوان خواهد ریخت. از بدی های این نوع دستگاه قیمت نسبتا بالای دستگاه و کپسول ها است. از جمله مزایای آن نیز می توان به سرعت بالا و عدم نیاز به تمیز کردن دستگاه اشاره کرد.

قهوه ساز کپسولی
قهوه ساز کپسولی

قهوه ساز دستی

از نوع دستی قهوه ساز ها عموما برای تهیه قهوه ترک استفاده می شود. قهوه ترک یکی از اصیل ترین نوع قهوه است. به این نوع از قهوه ساز اصطلاحا جذوه نیز گفته می شود. برای تهیه قهوه ترک باید دانه مخصوص تهیه این نوشیدنی را درون جذوه بریزید و با آب مخلوط کنید. سپس بر روی اجاق گاز با شعله بسیار کم قرار داده و صبر کنید تا کف غلیظی بر روی نوشیدنی جمع شود. سپس قهوه خود را به لیوان های سرو منتقل کنید.

می توان به قهوه ترک شکر، شیر و یا دارچین نیز اضافه کرد. از مزایای استفاده از قهوه ساز دستی (جذوه) می توان به قیمت ارزان، استفاده آسان و کاربردی بودن آن برای استفاده های دیگر اشاره کرد. این وسیله کاملا وابسته به انسان است و مانند دستگاه های برقی اتوماتیک نیست. این مورد از جمله معایب استفاده از جذوه است.

قهوه ساز کپسولی
قهوه ساز کپسولی

فرنچ پرس

فرنچ پرس نیز یکی از انواع قهوه ساز دستی است. ساده ترین روش تهیه استفاده از این فرنچ پرس ها است. برای تهیه قهوه با فرنچ پرس باید دانه های قهوه را درون این وسیله ریخت  و با آب مخلوط کرد. سپس با استفاده از اهرم روی در فرنچ پرس، آن را کمی تحت فشار قرار داده و کمی صبر کرد. بهترین زمان برای تهیه نوشیدنی قهوه با استفاده از فرنچ پرس 4 دقیقه است.

از جمله دلایلی که باعث شده تا استفاده از فرنچ پرس در بین مردم محبوب شود، می توان به سادگی استفاده و همچنین طعم ملایم قهوه تولید شده با آن اشاره کرد. این دستگاه برای افرادی که میخواهند روزانه چندین فنجان قهوه بخورند و نمی خواهند زمان زیادی را صرف تهیه قهوه کنند بسیار مناسب است.

از جمله معایب استفاده از فرنچ پرس این است که برای تهیه یک قهوه با کیفیت تر بهتر است از دانه های درشت آسیاب شده برای این وسیله استفاده کرد. این دانه ها عموما قابل استفاده در سایر دستگاه های قهوه ساز نیستند. همچنین به دلیل آنکه قهوه شما در این وسیله تحت فشار و دما قرار نمیگیرد زودتر از سایر نوشیدنی ها سرد می شود.

آئروپرس

AeroPress یکی از انواع قهوه ساز دستی می باشد که نحوه عملکرد آن تا حد زیادی به فرنچ پرس شباهت دارد. در این نوع قهوه ساز نیز دانه های قهوه با آب بسیار داغ مخلوط می شوند و سپس توسط یک اهرم تحت فشار قرار میگیرند تا عمل آوری شوند. تفاوت آئروپرس با فرنچ پرس در نوع بدنه  و محفظه آن است.

ساختار آئرو پرس به نوعی است که فشار بسیار بیشتری به دانه های قهوه وارد می شود و عطر و طعم بیشتری از آن ها گرفته می شود. همچنین می توان در این نوع قهوه ساز دستی، از دانه های ریز آسیاب شده استفاده کرد و حتی اسپرسو تهیه کرد. قهوه تهیه شده با آئروپرس طعم بسیار خوبی دارد. از همین رو علاقه مندان به قهوه خرید این وسیله را به بسیاری از انواع قهوه ساز ترجیح می دهند. حتی به دلیل محبوبیت این نوع قهوه بین مردم، هر سال مسابقات مختلفی در جهان بین باریستاها برای تهیه قهوه با آئروپرس برگزار می شود.

آئروپرس
آئروپرس

موکاپات

موکاپات ها یکی از محبوب ترین انواع قهوه ساز موجود در بازار هستند. این وسیله در دو نوع برقی و دستی در بازار موجود است. اولین بار در سال 1933 و توسط آلفونسو بیالتی در ایتالیا این قهوه ساز به بازار عرضه شد. اما در چند سال گذشته استفاده از آن به اوج خود رسید.

برای طبیعت گردی، سفر، استفاده از پیک نیک و تفریح و… موکاپات بهترین و آسان ترین وسیله تهیه قهوه است. قهوه تولید شده با موکاپات، از نظر غلظت و طعم بسیار شبیه اسپرسو های تهیه شده با اسپرسو ساز برقی است ولی قیمت آن بسیار کمتر است. از همین رو افراد زیادی طرفدار خرید این نوع قهوه ساز خانگی هستند.

بدنه ی موکاپات دارای سه بخش اصلی است. محفظه آب، سبد مخصوص دانه قهوه و محفظه آماده سازی. موکاپات های برقی در پایین ترین قسمت یک المنت برقی نیز دارند که با وصل شدن به برق گرمای لازم برای جوش آوردن آب را تامین می کنند.

در این نوع قهوه ساز، آب پس از داغ شدن شروع به تبخیر می کند و بخار قهوه با فشار بالا از لابه لای سبد و دانه های قهوه می گذرد و تبدیل به یک قهوه بسیار غلیظ می شود. سپس از این قهوه در محفظه بالایی جمع شده و آماده سرو می شود. تنها عیبی که می توان بر روی این وسیله گذاشت کوچک بودن آن است که نمی توان همزمان چندین فنجان قهوه را با آن آماده کرد.

قهوه ساز کلور

از دیگر انواع قهوه ساز خانگی و دستی می توان به کلور اشاره کرد. روش کار این دستگاه نیز مشابه قهوه ساز چکه ای است،  با این تفاوت که بدون برق کار میکند. برای تهیه قهوه با کلور باید دانه های قهوه که بسیار ریز آسیاب شده اند را درون فیلتر کاغذی ریخت و فیلتر را درون محفظه شیشه ای بالایی قرار داد. سپس آب داغ را به قهوه ها اضافه کرد و صبر کرد تا دانه های قهوه به آرامی طعم لذیذ خود را آزاد کنند. قهوه به آرامی و چکه چکه وارد محفظه زیرین می شود و در نهایت نوشیدنی شما آماده است.

از معایب کلور می توان به این موضوع اشاره کرد که قهوه حاصل از آن سریع سرد می شود. در برخی مدل های این قهوه ساز از یک وارمر برای گرم نگه داشتن قهوه استفاده می شود. همچنین با توجه به ساختاری که دارد از دانه ها عصاره گیری نمی کند و طعم بسیار ملایمی از قهوه را ارائه می نماید. از جمله مزیت های آن نیز می توان به سهولت در استفاده و قیمت مناسب اشاره کرد.

قهوه ساز کلور
قهوه ساز کلور

اسپرسو ساز پمپی

بسیاری از مردم هستند که هر روز چندین لیوان قهوه می نوشند و به نوعی بدن خود را به نوشیدن قهوه عادت داده اند. برای این افراد تهیه قهوه در هر شرایطی مانند سرکار و یا سفر ضروری است. از آنجایی که حمل و نقل و استفاده از برخی از انواع قهوه ساز کار آسانی نیست، قهوه ساز های پمپی و یا به اصطلاح عامیانه سفری، بسیار بین مردم رایج شده است.

این دستگاه های قهوه ساز عموما برای تهیه اسپرسو ساخته شده اند. در این دستگاه ها پودر اسپرسو و آب بسیار داغ درون محفظه مخصوص قرار می گیرند. سپس با استفاده از پمپ موجود بر روی دستگاه به آن ها فشار وارد می شود. بخار آب با فشار این پمپ دانه های قهوه را تبدیل به یک نوشیدنی بی نظیر می کند. البته اینکه باید پیش از استفاده آب جوش تهیه کنید یکی از معایب این دستگاه است. هرچند مزایای ویژه آن بیشتر بوده و این نوع قهوه ساز پمپی به سرعت در بین مردم به خصوص طبیعت گردان محبوب شده است.

اسپرسو ساز پمپی
اسپرسو ساز پمپی

قهوه ساز سایفون

اغلب از سایفون ها در کافی شاپ ها و توسط باریستا ها استفاده می شود. روش کار این نوع قهوه ساز نیز بر پایه فشار خلا ناشی از بخار آب است. در سایفون ها بخار آب به سمت بالا حرکت می کند و دانه های قهوه را تبدیل به یک نوشیدنی دلچسب می کند.

ظاهر سایفون بیشتر شبیه به دو شیشه آزمایشگاهی است. این قهوه ساز در سال 1840 و توسط یک زن فرانسوی ابداع شد. در این دستگاه آب پس از آنکه بخار شده وارد محفظه بالایی شد، چکه چکه به ظرف پایینی وارد می شود تا جایی که قهوه دم کشیده و آماده شود. این نوع قهوه ساز نیز برای جوش آوردن آب از دو روش دستی و برقی استفاده می کند. کنترل دمای آب در روش غیر برقی کار آسانی نیست و این از معایب قهوه ساز سایفون است. هرچند عطر و طعم ملایمی که این قهوه ساز تولید می کند باعث شده تا سایفون طرفداران خودش را داشته باشد.

 

برچسب:
نوشته های مرتبط
یک دیدگاه بنویسید